Marketing en ondernemen is de meest polyvalente studierichting binnen het handelsonderwijs met als pijlers talen, wiskunde, bedrijfseconomie en informatica. Er wordt veel belang gehecht aan de ontwikkeling van communicatieve en commerciële vaardigheden.
In het zesde jaar maken de leerlingen kennis met het bedrijfsleven. Dit wordt gerealiseerd door vier uur stage per week.
Wie afstudeert, behaalt het getuigschrift van bedrijfsbeheer.
Volgens de aanleg en de motivatie kunnen de leerlingen daarna verder studeren in het economisch hoger onderwijs (bachelor in bedrijfsmanagement, eventmanagement, financie- en verzekeringswezen, rechtspraktijk, logistiek management, marketing), in het pedagogisch hoger onderwijs (bachelor secundair onderwijs handel-burotica) of het sociaal hoger onderwijs (bachelor milieumanagement, KMO-management, cultuurmanagement)...
Handel | eerste jaar | tweede jaar |
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 |
Frans | 4 | 4 |
Engels | 3 | 3 |
Duits | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 3 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Bedrijfseconomie | 10 | 6 |
Stage | - | 4 |